Basisschoolleerlingen overhandigen adviezen over natuur in Nederland aan minister Van der Wal

21 september 2022

Overhandiging Introductiedossier Biodiversiteit aan minister Van der Wal 13 april 2022.jpeg
artikel op www.wwf.nl

Leerlingen van de obs Piet Mondriaan uit Abcoude hebben vandaag namens tien basisscholen in Nederland een bundel met adviezen over de natuur in Nederland aangeboden aan minister Van der Wal voor Natuur en Stikstof. De minister nam de adviezen in ontvangst vlak voor het debat in de Tweede Kamer over de inzet van Nederland voor de top over het nieuwe VN-Biodiversiteitsverdrag, later dit jaar in China.

De minister is nu bijna 100 dagen aan het werk. Een goed moment om nog eens extra aandacht te vestigen op het belang van biodiversiteit: “Beste minister, het is belangrijk dat u veel werk gaat verzetten voor de natuur in Nederland omdat het over onze toekomst gaat. Als uiteindelijk alle dieren doodgaan dan heeft dat ook invloed op ons.”, luidde de oproep van Jasmijn van OBS Piet Mondriaan. Zij hoopt dat de minister extra aandacht vestigt op wilde bijen.

Werken aan een sterke natuur

Alle kinderen vinden dat de minister ook écht naar de jeugd moet luisteren. Minister Van der Wal: “Volwassenen moet je vaak uitleggen wat het belang van natuur is. Kinderen hoef ik niets te vertellen. En jullie hebben gelijk want het is jullie toekomst. Ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen. Die ga ik zeker in gedachten houden als ik werk aan een sterkere natuur. En ik hoop dat vele scholen jullie goede voorbeeld volgen en kinderen leren over natuur en duurzaam leven. Want werken aan een sterke natuur, dat moeten we zoveel mogelijk samen doen!”

Een beslissende dag

Volgens Kirsten Schuijt, directeur van WWF-NL, is vandaag een ‘beslissende dag’: “De Tweede Kamer spreekt met de minister over bescherming van internationale biodiversiteit. En dat het slecht gaat met natuur en biodiversiteit weten we allemaal. Dat daar iets aan moet gebeuren, voelen we hopelijk allemaal ook. Alle kinderen geven in dit introductiedossier aan dat ze zich zorgen maken over het uitsterven van dieren en planten. Het is hun toekomst en ze vinden het belangrijk dat de minister zich inzet. In eigen land en ook daarbuiten. Ik steun hun oproep van harte.”

Toekomstkunde

Tijdens de Toekomstkundeles ‘Tijd voor Biodiversiteit’ hebben leerlingen uit de groepen 5-8 aangegeven waarom de minister zich hard moet maken om biodiversiteit te beschermen.

Zie ook: